Royal sztorik & királyi krónikák

Semmi köze a Habsburg-családhoz a Dunaferr közelében feltűnt állítólagos Habsburgnak

2021. április 21. - nofret

Körülbelül egy hete tűnt fel először nekem, hogy egy titokzatos Habsburgról írnak a Dunaferr-üggyel kapcsolatban a hvg.hu egy cikkében, amelynek a címe így hangzik: "Már a Habsburgok is felvonultak a Dunaferr ellen az orosz tulajdonosok szerint". A cikkben olvasható, hogy a cég orosz többségi tulajdonosi csoportjának múlt hétfői közleménye szerint "alvilági módszerekkel", meghamisított okiratokkal akarták átvenni a vállalat irányítását az ukrán kisebbségi tulajdonos megbízottjai. A többségi tulajdonos közleményében az áll: az az előtti hét péntekén "a Tatjana Taruta köreihez tartozó Nataliya Bashinskaya és egy Franz Vladimir Habsburg-Lothringen néven bemutatkozó ukrán személy" hamis meghatalmazásokkal tett próbát a cég feletti irányítás átvételére. A közlemény szerint az orosz ügyészség már eljárást is indított az egyik irat miatt. Az ügy részleteibe nem tisztem belemenni ezen a blogon, de az azonnal gyanússá vált, hogy egy hamis meghatalmazásokkal próbálkozó ember szinte biztosan nem tartozhat a Habsburg-családhoz, ezért nyomozásba kezdtem. 

coat-of-arms-habsburg-habsburg-lorraine-austria-monarchy-noble-adler-characters-power.jpg

Először felütöttem a saját magam készítette családfákat, de nem találtam rajtuk ilyen nevű és ukrán kötődésű Habsburgot. Majd - gondolván, mégsicsak profibb munkákról van szó, mint a saját barkács-oldalaim - előhalásztam a genalógia bibliáinak számító Debrett's Peerage és a Burke's Landed Gentry adatbázisait.  Habár ezzel azt kockáztatom, hogy úgy hangzom, mint az özvegy grófné a Downton Abbey-ből: egyik kiadvány oldalain sem találtam meg az úriembert. Végül alámerültem a MyHeritage születési, házassági és elhalálozási nyilvántartásaiba - teljes zsákutca. Bár a férfi nevét megtaláltam ukránul, a hozzá kapcsolódó családi oldal láthatósága privátra van állítva, ezért bele sem lehetett nézni.  

vladi_3.JPG

Mindeközben rákerestem erre a bizonyos Franz Vladimir Habsburg-Lothringenre a Facebook-on és az instagramon, ahol találtam is két igen érdekes profilt. Csupa címer, korona és egy kép, amin az említett személy az Aranygyapjas-rend jelvényét viseli a nyakában... Sosem jó jel, ha valaki ennyire hangsúlyozni szeretne valamit, hiszen ha lenne mögötte tartalom, erre nem lenne szükség. 

 vladi.JPG

 

vladi_2.JPG

A furcsa profilokat látva még mindig fenntartottam annak lehetőségét, hogy esetleg egy, a fővonaltól nagyon távoleső, a Habsburg-Lotaringiai család ukrán vonulatához tartozó rokonról van szó, csak én nem vagyok kellőképpen tájékozott. Ezért megkértem egy ukrán újságíró ismerősömet: nézzen utána ennek a bizonyos Vladimirnek, mert nekem gyanús. Ő azt jelezte vissza, hogy soha nem hallott erről az emberről, ezzel ellentétben Habsburg–Tescheni Vilmos Ferenc József főhercegről, aki aktív szerepet játszott Ukrajna két világháború közötti és második világháborús történetében, már igen. Hozzátette, hogy oroszul és ukránul is utánanézett Vladimirnak, de alig van róla bármilyen fellelhető adat. Plusz olyan közösségi oldalai vannak, amelyeket nem lehet komolyan venni. Eddig a pontig nem akartam volna zavarni a családot, de ezek után úgy döntöttem, a legjobb, ha megkérdezem őket.

Sikerült is szerda este telefonon elérnem Habsburg Györgyöt, aki jelenleg a párizsi magyar nagykövet tisztségét tölti be, és az utolsó magyar király, IV. Károly unokája. Habsburg György fentebb említett úriember hovatartozásával kapcsolatos kérdésemre közölte: "Ő egy szélhámos, ismerjük őt, használja a nevet, de semmi kapcsolata nincs a családdal." Hozzátette: "Árt a családnak, kihasználja Habsburg-Tescheni Vilmos főherceg hírnevét Ukrajnában." Az utolsó magyar trónörökös, Ottó fia azt is bevallotta: egyelőre jogilag nem tudtak ellene tenni semmit az ott uralkodó körülmények miatt. 

Habsburg György édesapjával, a 2011-ben elhunyt Ottóval, az Osztrák-Magyar Monarchia utolsó trónörökösével 

habsburggyorgy_2.jpg

Tehát sejtésem beigazolódott: imposztorról van szó, aki Európa egyik legjelentősebb volt uralkodócsaládjának igen jól csengő nevét használja... 

vyshyvanyi_01.jpg

Habsburg–Tescheni Vilmos főherceg, akit Habsburg György említett nekem, József nádor dédunokája volt. Sorsa Ukrajnába vezette, az osztrák főherceg, magyar és cseh királyi herceg Vaszil Visivanij (Василь Вишиваний) néven az Ukrajna függetlenségért harcoló úgynevezett Szics lövészek ezredeseként szolgált. Polgári neve Wilhelm Habsburg volt  (Вільгельм Габсбург). A két világháború között ausztriai emigrációban a Szabad Ukrajna mozgalmat segítette. A második világháború után a szovjet hatóságok Bécsben elfogták, és a Szovjetunióba hurcolták. Kijevbe vitték, ahol a szovjethatalom elleni fegyveres felkelésben való részvételért halálra, majd életfogytiglani fegyházbüntetésre ítélték.

A Nemzetközi Vöröskereszt jelentése szerint 1948. augusztus 18-án halt meg a kijevi Lukjanovszka börtönben. De vannak olyanok is, akik szerint egy vagy két évvel később, más források szerint pedig 1955-ben halt meg a Vlagyimir Volinszkij-i szovjet koncentrációs táborban. 

A Szovjetuniótól 1991-ben elszakadt önálló Ukrán Köztársaság saját nemzeti hősének, az ukrán függetlenség harcosának tekinti a kalandos és ellentmondásos életű, tragikus sorsú Wilhelm Habsburgot.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://everythingaboutthehouseofwindsor.blog.hu/api/trackback/id/tr6116508904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fredddy 2021.04.27. 22:27:24

A Szicsi Lövészek egyébként még az 1. vh előtt indultak, mint ukrán nacionalista lövészklubok, aztán a Habsburgok felügyeletével betagolták őket az osztrák hadseregbe, kb mint Pilsudsky Lengyel Légióját, és így harcoltak az első világháborúban. Miután Oroszország szétesett, Ukrajnában egy bábállamot hoztak létre a központi hatalmak, a Szicsi Lövészek ennek a hadseregévé váltak, ráadásul jelentősen felduzzasztották őket, többek között szabadon eresztett ukrán nemzetiségű hadifoglyokkal. Ezért őket tekintik az első igazi ukrán hadseregnek.

Mikor aztán a központi hatalmak is szétestek, ott találták magukat egyszerre harcolva a lengyelek és a vörösök ellen, utóbbiak aztán végül le is győzték őket, és Ukrajna a Szovjetunió része lett. Aztán jöttek a németek 1941-ben, ezután az Ukrajnáért harcolók leginkább az ilyen-olyan német kolllaboráns szervezetekben, illetve az SS különféle agábogában tudtak kiteljesedni (hiszen a németek független Ukrajnát nem szerveztek), emiatt az oroszok még jobban megorroltak rájuk, és Nyugaton se lettek túlságosan szalonképesek, máig tartó vitákat eredményezve, amikre mostanában már azt se mondhatjuk, hogy megállnak a szájkarate szintjén :P

nofret 2021.04.27. 22:30:21

@Fredddy: Sejtettem, hogy ehhez lesz hozzáfűznivalód :) Én a sztorinak ebbe a részébe nem ástam bele magamat, de mintha az egész emlékeztetne a mostani kelet-ukrajnai helyzetre...

Fredddy 2021.04.28. 11:00:13

@nofret: a mostani helyzetnek az ideológiai alapja ez. Az oroszok igyekeznek rátolni Ukrajnára az ukrán nacionalizmus SS-es kalandjait (egy dolog, hogy csak így lehetett Ukrajnáért harcolni, de pl közismert, hogy a koncentrációs táborok őreit is nagy részben közülük toborozták), illetve ezzel diszkreditálni őket Nyugaton, a másik serpenyőben meg ott van pl a harmincas évekbeli, többmillió áldozatot szedő ukrajnai éhínség, amit a kommunisták csináltak, hogy az ukránokat büntessék. Mélyre nyúlnak ezek a dolgok, és ahogy áll a helyzet, párszáz évig elvitatkoznak még rajta :(

Én egyébként először az indexen olvastam a Dunaferr-ügyet, már az első cikkben is olyan hangsúllyal írtak az illetőről, hogy az olvasó nem éppen egy igazi Habsburgra gondol.

nofret 2021.04.28. 11:05:11

@Fredddy: Több helyen írtak róla, nekem a HVG-n tűnt fel a Habsburg-szál, és volt, ahol úgy írtak róla, mint egy "Franz Vladimir Habsburg-Lothringen néven bemutatkozó" emberről, tehát benne volt, hogy nem igazi, de rajtam kívül senkinek nem jutott eszébe utánamenni :) Engem meg felettébb bosszantott, hogy egy ilyen néven fut egy ilyen gazember. Ettől persze még tovább fut sajnos, de legalább most már egy páran itthon is tudják, hogy nincs köze a családhoz. Pallavicini Zita és Zsófia meg Ildikó (Habsburg) is mondták, hogy előfordulnak ilyenek, akik az ő családi nevükkel (előbbi esetében az Andrássy-val) próbálkoznak erre-arra nagyobb befolyást szerezni. Röhej a mai világban.
süti beállítások módosítása