Royal sztorik & királyi krónikák

A legjobb és a legrosszabb részek A korona új évadából

2022. november 19. - nofret

Szinte hátborzongató most nézni a The Crown (A korona) új évadát, amelyet II. Erzsébet szeptember 8-i halála után két hónappal tettek elérhetővé a Netflixen. Miközben az élet már továbbhaladt, a sorozatban Károly még wales-i hercegként küzd az édesanyja uralma jelentette korlátokkal. Ugyanakkor a megjelenő problémák és események nagyonis időszerűek, a mai napig hatással vannak a brit monarchiára. Amilyen óriási várakozás előzte meg ezt az 1991-től 1997-ig tartó időszakot felölelő évadot, szerintem olyan egyenetlen lett, vannak epizódok, amik végig lekötöttek, például a Mohamed al-Fayed felemelkedéséről szóló harmadik rész, de az egyik legjobban várt epizód óriási csalódást okozott, legalábbis nekem. Szubjektív elemzés A korona ötödik évadáról. 

 crown_uj_evad.JPG

Azon gondolkodtam, vajon amiatt élveztem-e kevésbé ezt az évadot, mint a korábbiakat, mert már untig ismerem az események többségét, rengeteg könyvet olvastam, filmet, dokumentumfilmet láttam róluk. De nem hinném, hogy erről van szó, hiszen az első-második évadban is előkerültek közismert történelmi események (például a szuezi válság vagy a királynő trónralépésének körülményei), mégis lerágtam a körmömet, olyan izgalmasra sikerültek az ezekről szóló epizódok. 

Nagyon sok apró részletet lehetne elemezni, igaz-nem igaz alapon, ahogyan a harmadik-negyedik évad egyes részeiről tettem a blogon (lásd itt , itt és itt  és itt) vagy a Nők Lapja II. Erzsébetről szóló különszámában, de most inkább egy gyors első benyomást írnék, a tízrészes évad számomra legizgalmasabb és legnagyobb csalódást keltő epizódjairól. Örülnék, ha kommentben megírnátok, Ti mit találtatok jónak/rossznak/elhibázottnak ebben az évadban! 

Ha esetleg nem töltenek be az Instagram-posztok, kérlek, frissíts rá, általában ez segít a dolgon! 

!!!SPOILER ALERT!!!

 A magasan legjobb epizódok (szerintem):

 

S5E3 Mou Mou

Már elfogyasztottam két részt az évadból, és már épp kezdtem elunni magam, mire az első meglepetés ért. Nem is értem, először miért nem esett le, kiről szól ez az epizód, még akkor sem, amikor a főszereplője, egy alexandriai utcai árus az egyik jelenetben bemutatkozott jövendőbeli felesége testvérének, mondván: ő Mohamed al-Fayed. Néztem, vajon miért érdekes ez a királyi család szempontjából? Aztán amikor néhány jelenettel később felmutatták újszülött fiát, és közölték, hogy Dodinak fogják hívni, rögtön megvilágosodtam. Nagyon nevettem saját magamon, hiszen több szempontból is érdekes számomra az egyiptomi szál és a királyi család történetének összefonódása. De ettől függetlenül is: nagyon érdekes volt ez az epizód. Új dolgokat lehetett megtudni belőle, szemléletesen mutatta be, Fayed hogyan emelkedett utcai árusból milliárdossá, és habár nem kifejezetten szimpatikus figura, és ahogy ő maga mondja egy későbbi epizódban: elég "vulgáris", mégis esendő, ezáltal érdekes és nagyon emberi. 

Árnyaltan mutatják be Mohamed al-Fayed fiával, Dodival való feszült viszonyát is, amiből részben később a tragédia fakadt, amelyben Diana meghalt. Ráadásul az évad legviccesebb és talán legkedvesebb jelenete ennek az epizódnak a végén van, amikor Diana és Fayed mintegy a királyi udvar száműzettjeiként egymás mellé kerülnek egy lovas eseményen. Azt tudni, hogy a brit elit, köztük természetesen a királyi család görbe szemmel nézte Fayed ténykedését, azt, hogy felkapaszkodott nem-úriemberként megvette a Harrod's-ot, hogy hatalmas vagyona révén bekerült a legfelsőbb körökbe, hogy brit állampolgárságot akart szerezni, és ezt az érezhető megvetést a rendező briliánsan mutatja be, olyannyira, hogy az ember elkezdi megsajnálni a parvenü Fayedet.

Zseniális, hogy a történetben szerepeltetik a "király lakáját" (Valet of the King), a lemondott VIII. Eduárd, a későbbi windsori herceg lakáját, öltöztetőjét, Sydney Johnsont. A színesbőrű, Bahamákon született Johnson valóban hűséges kísérője volt a windsori hercegnek, 1972-es haláláig szolgálta, és később tényleg Fayed mellé szegődött. Johnson hozzásegítette a milliárdost a párizsi Windsor-villa bérleti jogának megszerzéséhez, később renoválásához emlékei és tudása segítségével.

Voir cette publication sur Instagram

Une publication partagée par Bea Arthur (@bea.arthur)

 

Fayed azt mondta Johnsonról, hogy "olyan, mint egy két lábon járó lexikon", és miután meghalt, közleményben azt írta róla: "az úriemberek között is úriember volt", hozzátéve, hogy nagyon fog nekik hiányozni. Az epizód szerint Fayed gondoskodik haldokló inasáról. Kettejük története emberi, kedves és megható, sajnos a többi részben ilyen gyöngyszemekre nem leltem.  

 

S5E7 No Woman's Land

Ez a rész Diana hercegnő vergődéséről szól, arról az időszakról, amikor már különköltöztek Károllyal, de még nem váltak el. Habár biztos sokan úgy gondolják, hogy szívesen kipróbálnák, milyen a Kensington-palota egyik legnagyobb lakosztályában "vergődni" szolgáktól körülvéve, partikra járni csodálatos ruhákban és jótékonysági eseményeken megjelenni, Diana környezetétől, barátaitól és beosztottjaitól tudni, hogy egyáltalán nem volt ez olyan csodálatos a valóságban. A hercegnő saját démonaival küszködött, magányos volt, és egyre csak fokozódott paranoiája, amely szerint mindenhol és mindenki megfigyelte őt.

Mindez lehetőséget teremtett arra, hogy bekerítse őt a szégyenteljes hazugságaival Martin Bashir, a BBC újságírója, és rávegye arra az interjúra, amely végül odavezetett, hogy a királynő ráparancsolt a wales-i hercegi párra: váljanak el. Azóta független vizsgálat állapította meg, hogy Bashir etikátlan módszerekkel dolgozott, közvetlen felettese pedig eltussolta az ügyet egy belső vizsgálaton. Bashir, hogy összejöjjön az interjú, megtévesztette a hercegnő családját, hamis banki kivonatokat mutatott nekik, és olyan hazugságokkal állt elő, amelyek megerősítették Dianában az elméletet, hogy a királyi házban összeesküvést formálnak ellene. 

Voir cette publication sur Instagram

Une publication partagée par RK PR (@rk_pr_)

Szörnyű nézni az epizódban, ahogy ezt a sérülékeny nőt a riporter bekeríti, de mégis feszültséget adott a történet ennek a résznek, és ez az, amit A koronától várnék. Szerintem a sorozat erőssége a politikai események és a sajtó sokszor gátlástalan működésének bemutatásában rejlik, nem pedig a magánéleti részleteken való csámcsogásban. Amikor bejönnek a szerelmi szálak, valahogy mindig ellaposodik és unalmassá válik a történet, legalábbis számomra, de erről majd kicsit később. Az epizódban megjelenik Hasnat Khan, a pakisztáni származású szívsebész, akibe Diana szerelmes volt, és akivel Dodi előtt két éven át randevúzott. Ha valakit részletesebben érdekel ez a szál, nézze meg a "Diana" című 2013-as filmet Naomi Watts főszereplésével. A film viszonylag közepes, de ezt a hullámzó szerelmi történetet nagyon szépen bemutatja.

 

Meg kell említenem, hogy Elizabeth Debicki mennyire csodálatosan visszaadja Diana hercegnő hanghordozását és gesztusait az ötödik évadban. Néha olyan érzés fog el a jelenetei láttán, mintha valaki becsempészett volna egy lesikamerát az igazi Diana hercegnő szobájába, és lefilmezte volna őt, mi pedig őt látnánk. 

S5E5 The Way Ahead

Valószínűleg sok néző nem ismerte a "Tampongate" botrányt. 1989-ben Károly herceg és szeretője, Kamilla intim részletekkel tűzdelt beszélgetését lehallgatták (állítólag egy amatőr rádiós vette fel teljesen véletlenül a beszélgetést, ezért nem lehetett büntetőeljárást indítani az ügyben), és amikor 1993-ban a brit lapok nyilvánosságra hozták a beszélgetés tartalmát, hatalmas botrány kerekedett belőle. Egyfelől szekunder szégyenérzet fogja el az embert, amikor olyanokat hall/olvas, hogy a trónörökös hasonló idétlenségeket mondott szerelmének telefonon: "szeretne a nadrágján belül élni tamponként" másfelől el lehet képzelni, mennyire kínos és szégyenteli lehetett ez mindenkinek, amikor kikerült a beszélgetés leirata, sőt, egyes lapok még telefonvonalakat is felállítottak, amelyeket felhívva végig lehetett hallgatni az eredeti felvételt.

Itt is igaz egyébként, hogy a sorozat erősségét a hasonló részek adják, nem pedig a szirupos szerelmi jelenetek, mindenesetre olyasmit hoztak szélesebb közönség tudtára, amiről valószínűleg nem volt információjuk vagy már nem emlékeztek rá. Mondjuk kérdés, hogy a hasonló gusztustalanságok felemlegetése kinek jó, a királyi család nyilván szeretné örökre eltemetni az ügyet... 

Éppen ezért örülök neki, hogy ebben a részben bemutatják Károly herceg alapítványát, a Prince's Trust-ot, amelyet még a hetvenes években hozott létre, és ami több millió hátrányos helyzetű fiatalnak segített az oktatásban, vállalkozása beindításában vagy a munkakeresésben. Így különösen átérezni, hogy milyen igazságtalan valakit egy magánbeszélgetés alapján megítélni és leírni teljesen.  

A legnagyobb csalódást keltő és/vagy unalmas epizódok (szerintem)

 

S5E4 Annus Horribilis

Mindennél jobban untam ezt az epizódot, és hatalmas csalódás volt. Előszöris a királynő "Annus horribilis"-e, amiről 1992-ben beszélt trónra lépése 40. évfordulóján egy eseményen, a következőkből állt: négy gyermekéből kettő (András herceg és Anna hercegnő) válását bejelentették, Diana és Károly különköltözött, megjelent az Andrew Morton-féle híres botránykönyv, amely Diana királyi családon belüli megpróbáltatásairól és bulimiájáról szólt, András herceg feleségéről megjelent néhány olyan fotó, amelyen egy amerikai milliárdos a lábujját szopogatja, és novemberben mindennek tetejébe még a windsori kastély is kigyulladt és egy része kiégett teljesen. De mit mutatnak mindebből A koronában? Annyit, hogy Margit hercegnő találkozik ezeréves szerelmével, Peter Townsenddel, és enyelegnek egy sort.

Voir cette publication sur Instagram

Une publication partagée par The Crown (@thecrownnetflix)

Nem szoktam ilyen sarkosan fogalmazni, de ezen őszintén kiakadtam. Bevallom, hogy ebből a szerelmi szálból már az első-második évadban is elegem lett, olyan sok epizódon keresztül húzták, de ott még érdekes volt, hiszen rendkívül jól bemutatta, mit jelentett az ötvenes években a brit monarchia fejének lenni, és megtiltani valamit egy olyan családtagnak, aki a magánéletét alá kell hogy vesse a Korona kívánalmainak. Plusz a fiatal Margit és elvált, csendes, szerény és hősies katonatiszt szerelmének a története valóban vadregényes és romantikus volt. Van egy felfutása a sztorinak, van egy óriási törés benne, és utána mindenki megnyugszik, és éli tovább az életét. De ezzel azt hiszem, eleget kaptunk Margitból és Peter Townsendből. Egy rövid, nosztalgikus visszatekintés lehet, hogy még elment volna. De az, hogy az epizód több mint felét rájuk áldozták, a levelezésük felidézésére, a találkozásukra már öregedő nőként és öreg férfiként... Azt hittem, ez valami vicc. Mindezt egy olyan epizódban, amikor a fentebb említett drámai események konkrétan megrengették a brit monarchia tekintélyét, és elpusztult az ezeréves windsori kastély egyik szárnya egy tűzben, ami után társadalmi vita indult, hogy közpénzen újítsák-e fel a rezidenciát, a parlament pedig új törvényt hozott a királyi hát megadóztatásáról, plusz a történelemben először megnyitották a Buckingham-palotát a nagyközönség előtt, hogy tudják finanszírozni a windsori felújítást. De nem, nem ezekről szól az epizód, hanem arról, hogyan enyeleg Margit Peter Townsenddel. No comment tényleg. 

S5E9 Couple 

Ez a másik olyan epizód, amit a vágóasztalon hagytam volna a helyükben. Uncsi, didaktikus, hatásvadász. Egy átlagos válóperrel és egy átlagos párral kezdődik a sztori, majd több más válóper következik, és nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb eljutunk a wales-i hercegi párhoz is. Talán az egyetlen érdekes ebben a részben, amikor Kamilla úgynevezett "spin doctor"-t, vagyis szakértőt fogad imázsának helyreállítása érdekében, és az, hogy kicsit belelátunk abba, mennyire nehéz lehetett neki "a másik nő" szerepében élnie. A fárasztó jogi procedúrák helyett szerintem sokkal érdekesebb lett volna, ha bemutatják a "War of the Waleses"-nek vagyis a "Wales-iek háborújának" nevezett időszakot, amikor óriási sárdobálás ment Károly és Diana között. De nem is a sárdobálás volt az érdekes, hanem az, ahogyan az egész környezetük beszállt ebbe a háborúba: inasok, lakájok, biztonsági emberek, barátok, masszőrök, személyi edzők, mindenki szivárogtatott a sajtónak, sokszor a két háborúzó fél kérésére, miközben Vilmos, aki már elég nagy volt hozzá, hogy felfogja a dolgokat, egyre jobban magába vonult Etonban, és volt olyan, hogy szóba sem akart állni az édesanyjával, amikor telefonon hívta, mert újabb címlapon és újabb férfival látta őt szerepelni (mellesleg ezt egész jól be is mutatják ebben az évadban).  

Van egy egész kedvesen induló jelenet az epizód vége felé, amikor Károly hívatlanul betoppan Dianához a Kensington-palotába, és baráti hangulatban elcsevegnek, egészen addig, amíg valami fel nem robban köztük, és óriási veszekedésbe nem torkollik megint az egész. Diana személyzete arról számolt be, hogy teljesen normális, sőt, baráti hangulat uralkodott a pár között válásuk után, és hasonló veszekedések már nem voltak. Szóval ez a jelenet is hiteltelen és idegesítő. A végén pedig a válóperük, valamint az esküvőjükön készült videók mutogatása vérlázítóan hatásvadász húzás. 

Nem is szidom tovább ezt a sorozatot, mert alapvetően szeretem, sőt, egyenesen imádom, számtalanszor megnéztem már. Talán éppen ezért bosszantanak ennyire az új évad gyengeségei, mert tudom, hogy ennél sokkal-sokkal jobbat is tudnak a készítők, és nem értem, hogy miért nem az eddig megszokott minőségben folytatták a dolgokat. Vagy hogy miért csak egyes epizódok esetében tudták ezt alkalmazni? Pedig olyan időszakot volt lehetőségük feldolgozni, ami valóságos kincsesbánya, ha drámáról van szó...  

Kövessetek be, kommenteljetek itt és Facebookon, újabb részekről várhatóak részletes elemzések!  

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://everythingaboutthehouseofwindsor.blog.hu/api/trackback/id/tr5417977920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása